Van een infobord “Samen voor bijen” was de afbeelding bijna geheel verdwenen.
Op ons verzoek heeft de OBS Mesch in het voorjaar 2025 het opnieuw schilderen van dit infobord als project opgenomen in het lesprogramma.
Onder leiding van juf Chantal hebben enkele creatieve oudere leerlingen zelf een ontwerp gemaakt en dit infobord ook geschilderd. Als je goed kijkt ontdek je steeds meer details. Een leuk resultaat door een goede samenwerking.
Vrijdagmiddag 12 september 2025 hebben de nieuwe oudste groepen leerlingen (ca. 40 kinderen) een wandeling gemaakt vanaf de school naar het natuurgebied De Waardhoff op de Steenberg in Mesch en is het vernieuwde infobord ter plaatse ook bevestigd tegen het reeds aanwezige houten frame. Kom zelf maar eens dit infobord bekijken! Het “Infobord bijen” staat centraal in De Waardhoff bij enkele andere infopanelen: (wilde) bijen, vlinders, kleine beestjes, wilde inheemse planten, seizoensklok, memoryspel. Ook zijn daar een “wild- bijenhotel” en een “Schatkamer” aanwezig met vondsten in dit natuurgebied.
De leerlingen van de OBS school Mesch komen bijna jaarlijks in dit plaatselijk natuurgebied (8,5 ha) ook natuurbeheer uitvoeren door het snoeien van bomen en struiken om op die plek dan meer daglicht en dus meer planten te krijgen voor meer biodiversiteit. Zo krijgen deze kinderen contact met de natuur, worden dan hierbij betrokken en door zelf een handje te helpen leren ze tegelijk ook de plaatselijke natuur meer te waarderen. Door samenwerking ontstaan dan andere sociale contacten en leren de kinderen elkaar ook beter kennen.
Als eigenaar van dit Landgoed, en voor iedereen opengestelde natuurgebied, zijn we heel blij met deze jeugdige hulp. Want hier is altijd wat te doen aan natuurbeheer om de diverse soorten biotopen (voor planten en dieren) open te houden omdat anders dit natuurgebied binnen enkele jaren al zou dichtgroeien en één groot bos zou worden.
Alle leerlingen van de basisschool Mesch: bedankt voor jullie hulp.
BEKIJK VIA DE VOLGENDE LINK ALLE FOTO’S: https://photos.app.goo.gl/mqc55k5Qyc1KwHt88






































